خلاصه بازار دوشنبه مورخ 25 شهریور 92
نوشته شده توسط : مجید زارعی

خلاصه بازار

دوشنبه 25 شهریور 1392 - 16 سپتامبر 2013

شاخص کل بورس تهران تقریبا بدون تغییر نسبت یه دیروز در 59347.70 واحد بسته شده است. در ساعت نخست بازار معامله 50 میلیون سهم بانک صادرات منجر به رشد شاخص گردید اما در ادامه افت شرکت‌ هایی نظیر ملی مس و ایران خودرو شاخص را در محدوده منفی قرار داد.

سکه بهار آزادی پس از یکسال به زیر مرز روانی یک میلیون تومان بازگشت و تا ساعت 13:00 با افت 3 درصدی به 980 هزار تومان رسید. هر دلار امریکا نیز در بازار آزاد با 1.4 درصد افت با 3130 تومان معاوضه شده است که کمترین ارزش دلار در سه هفت اخیر می باشد.

طرح رونق اقتصادی دولت یازدهم برای دوره کوتاه مدت منتشر شده است. بر اساس این طرح پیش دریافت گرفته شده از واردکنندگان برای بازگشایی اعتبارات اسنادی به 30 درصد معادل ریالی کالاها یا خدمات کاهش یافته است. همچنین بانک مرکزی موظف شده است مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی را برای تولیدکنندگان به دوبرابر مدت زمان فعلی افزایش دهد.

فردا 218 میلیون سهم پتروشيمي جم معادل 4.5 درصد سهام شرکت براي اولين بار در بازار دوم فرابورس عرضه می‌گردد. 32 میلیون سهم به معامله‌گران بر خط اختصاص یافته است. نخستین واحدهای پتروشیمی جم در سال 86 مورد بهره برداری قرار گرفته است. واحد الفین این مجتمع با ظرفیت تولید 1.3 میلیون تن اتیلن در سال بزرگترین واحد الفین جهان محسوب می‌گردد و نوع محصولات تولیدی این شرکت بیشترین شباهت را با تولیدات پتروشیمی اراک دارد. تاپیکو، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری سهامداران عمده پتروشیمی جم می‌باشند.

بیشتر بانک ها رشد داشته‌اند. بانک صادرات با افزایش 4 درصدی به 200 تومان رسیده است، این نماد علی رغم حجم قابل توجه معاملات برای پنجمین روز متوالی با صف خرید بسته شده است.

شرکت‌های دارویی بیشترین رشد را نسبت به سایر گروه ها داشته‌اند. بیشتر نمادهای این گروه در سقف روزانه بسته شده‌اند. گروه دارویی سبحان مشمول رفع گره شده و با 12.3درصد رشد به 5633ریال رسیده است. شاخص این گروه طی یک هفته اخیر 10درصد افزایش یافته است. کاهش هزینه‌های مالی در کنار امیدواری به گزارش‌های مطلوب شش ماهه و انتظار کاهش نیافتن قیمت داروها به رشد سهام شرکت های دارویی کمک کرده است.

در گروه فلزات و کانی های فلزی قیمت اکثر سهم ها از جمله شرکت های بزرگ مانند ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ملس سرب و روی ایران افت داشته‌اند. تقویت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی و عمیق تر شدن رکود بازار داخلی فلزات موجب تضعیف چشم انداز سودآوری این شرکت ها شده است.

شرکت صنعتی و سرمایه گذاری سپنتا مشمول رفع گره معاملاتی شده و 12 درصد افزایش یافته است. این سومین بار در 2 ماه اخیر است که این شرکت مشمول رفع گره می شود. در این دوماه قیمت سهم بیش از 35 درصد افزایش یافته است. فعالیت اصلی شرکت تولید لوله و پروفیل فلزی و سرمایه گذاری در شرکت های فلزی می باشد.

در گروه فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و لاوان رشد داشته‌اند. اما پالایشگاه ‌های اصفهان و تبریز با افت اندک در قیمت پایانی بسته شده‌اند. پالایشگاه بندر عباس با وجود بازشدن در محدوده منفی در طول مدت معاملات روند صعودی داشته و قیمت پایانی آن 0.8 درصد افزایش یافته است. قیمت سهم در آخرین دقایق معاملات در محدوده 1200تومان قرار گرفته است. شبندر امروز بیشترین ارزش معاملات را داشته است.

قیمت پایانی برای بیشتر شرکت‌ های سیمانی کاهش یافته است. سیمان فارس و خوزستان علی رغم آنکه در آخرین معامله 3 درصد رشد داشته است اما این سهم با اندکی کاهش در قیمت پایانی در2599ریال بسته شده است. در جدیدترین پیش بینی 510 ریال سود برای سال مالی آتی پیش بینی کرده است که 1.5 برابر بیش از سود سال مالی قبل می باشد

 




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: